U heeft een bedrijf, en wie staat er centraal? Juist dat kan en mag er maar een zijn en dat is de klant. Als we die uit het oog verliezen komen we eigenlijk nergens meer. Als u niet weet waar uw klant elke dag mee bezig is, dan is de kans erg groot dat uw product en/of dienst niet meer aansluit bij de wensen die er liggen. En de enige constante die we hierin kennen is dat de wensen van de klant altijd anders zullen zijn dan een tijdje geleden. Deze tijd maakt dat meer dan duidelijk. Zie maar eens hoe de online platformen voor samenwerking zoals Zoom, Google Meet of MS Teams uit de grond zijn geschoten. Veranderingen blijven komen en gaan.
U zou toch eigenlijk bij uw belangrijkste klanten dag in dag uit in de keuken willen kijken of niet? U wilt toch als leverancier graag weten wat er leeft en speelt zodat uw producten en/of diensten nog veel beter kunnen aansluiten bij de vragen die er leven en spelen. We zeggen wel eens het liefst wil je eigenlijk elke dag met je klant een kopje koffie drinken, even bijpraten. Even inspelen op……
En even een vraag. Hoe vaak heeft u nou werkelijk contact met uw boekhouder? Wij verwachten eigenlijk maar een paar keer per jaar of misschien zelfs maar een keer per jaar. Jammer toch, dan weet de persoon die er achter zit eigenlijk dus ook niet wat er leeft er speelt. De juiste cijfers invoeren en klaar, we kunnen weer een factuur sturen. U vindt toch contact met uw klant belangrijk, waarom vraagt u dat dan niet van uw leverancier.
Eigenlijk hebben wij bijna elke dag contact met onze klanten. We kijken bijna dagelijks naar wat er gebeurt en wat we daaruit kunnen opmaken. Even een check of alles goed in het systeem staat. Even een reminder dat u ergens aan moet denken. Zien we iets vreemds dan zullen we zo snel mogelijk contact opnemen om ervoor te zorgen dat het opgelost wordt.
Heerlijk toch dat stukje klantcontact. En laten we wel zijn, zeker na deze tijd waarin we gewend zijn geraakt aan digitaal werken is dat een manier die steeds meer het nieuwe normaal wordt.
Ervaart u misschien ook wat te weinig contact, terwijl u dit wel geeft aan uw klanten, vraag dan eens om een uitleg hoe wij dat doen. Gewoon doen!
Ernst Jan Bos 06-05-2020